Translate

8 dec. 2012

Frans eller Rufsteknik (Rag quilt)

Maskin frihandsquiltade jeansbitar i olika färger som sätts ihop. Här använde jag fyra stycken jeans.

Täckens sömsmån ger det rufsiga effekten när man klipper fransarna. Tvätta och torktumla för bättre effekt.

Bilder av hela processen hittar du här:
Rag quilt tutorial

Hur gjorde jag det här?


  • 30 st jeans bitar 20 x 20 cm
  • 30 st bsktyget 20 x 20 cm
  • mellanvadd ca.16 x 16 cm centreras så att den når inte kanterna (där fransar ska klippas efteråt), när alla block sitter ihop!

Frihandsquiltning:
Ta din block eller "sandwich" (jeans, vadd, baktyget) och quilta fritt, jag broderade här med maskinen enkla blommor och linjer... det var jättekul!





Baktyget: jag försökte skapa ett hjärta, men blev inte så tydligt när alla block var tillsammans... 

Använder du olika färger till baksidan av varje block blir 2 täcken i stället av en, man väljer den rufsiga eller den "vanliga" sidan.



Att sätta ihop tyg bytarna eller block var lätt, jag placerade alla mina block på golvet för att se var dessa passade bättre och fixade raderna (en i taget), sen satte jag raderna ihop (2 cm sömsmån).



Dags för fransar!
Klipp fransar i sömsmån (ca 1 cm emellan, men det behöver inte vara perfekt!), du behöver bra sax. På nätet talar många om de här:


Fiskars 8-1/2-Inch Softouch Spring Action Rag Quilter Snip


I Sverige hittade jag dessa endast på en hemsida. Inte ens på Fiskars Sverige, lovorden är att de underlättar klippandet och kommer åt alla minsta hörn... 

Här är där platsen jag hittade dem!

Quiltbutik Textilia sax till ragquilts



Tvättråd:


  • Stoppa din quilt i en örngott eller lakan där du gör en knut på sa att trådarna inte hamnar i tvättmaskinen.
  • Torktumla för bättre effekt


Min quilt har både vadd och fleece; andra rufstekniker använder flanel på båda sidor och ingen vadd. 

Ett annat sätt att underlätta klippningen är att  sy täckens framsida och när den är klar lägger man mellanvadd och baktyget som quiltas senare. Dvs man klipper bara på framsidan!

http://www.craftsy.com/blog/2014/01/what-is-a-rag-quilt/?ext=FB_QC_PP_Reg_ragquilt_20140126&utm_source=Page%20Post-Quilting%20Club&utm_medium=Registration&utm_campaign=Facebook&initialPage=true

Här kommer en tutorial jag hittade om "rag quilts" som tekniken heter på engelska:


Enkla instruktioner hittar du här:


Raggedy Log Cabin

Vackert va? Här hittar du den:



Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar